W tym roku w ramach przeglądu realizowany jest projekt Dramat Wolności. Od początku imprezy w Cieszyńskim Zakładzie karnym odbywały się projekcje i warsztaty dla osadzonych. 30 kwietnia przyszedł czas na wernisaż powstałych prac. Wystawa zagościła na stałe na uliczkach Cieszyńskiej Wenecji. W znajdującym się nieopodal budynku Euroregionu uczestnicy festiwalu mogli obejrzeć też plakaty filmowe z Instytutu Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie.
Mimo, że pogoda zachęcała raczej do spędzania czasu na zewnątrz cieszyńska publiczność tłumnie stawiła się na seansach i rozmowach z twórcami. Dyskutowaliśmy między innymi z Jiřím Stejskalem (reżyserem dokumentalnej Nory), Grzegorzem Jaroszczukiem (pogodnym autorem „najsmutniejszej polskiej komedii ostatnich lat” czyli filmu Kebab i Horoskop) i Józefem Pawłowskim (odtwórcą jednej z głównych ról w Mieście 44). Na literackim spotkaniu w kawiarni Aviom autor książki Seksbomby PRL-u , Krzysztof Tomasikopowiadał o obyczajowości Polski Ludowej i zmysłowych pięknościach z tamtych lat – Kalinie Jędrusik, Barbarze Brylskiej, Grażynie Szapołowskiej, Beacie Tyszkiewicz oraz bohaterce naszego przeglądu– Katarzynie Figurze.
Czwartkowy przegląd tegorocznych nowości kinowych obejmował między innymi niewymuszoną i kameralną historię trzech wdowców (Nadzór merytoryczny nad wschodem Słońca) i dokument o – świetnie sportretowanej także w Gottlandzie Mariusza Szczygła - dysydentce i divie czechosłowackiej muzyki rozrywkowej Marcie Kubišovej (Magiczny głos buntowniczki). Ostatnim filmowym elementem czesko-polsko-słowackiej kostki rubika był plenerowy seanssoczystego pastiszu horrorów klasy B, czyli Socjalistycznego Zombie Mordu . Na sam koniec wieczoru Klub Festiwalowy ruszał się w rytmie żwawego jazz-punka tyskiej grupy The Abstinents.