O dużym sukcesie na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji może mówić Roman Polański, który za swój najnowszy film, Oficer i szpieg, otrzymał Srebrnego Lwa – Grand Prix Jury. To obraz na kanwie powieści Roberta Harrisa, opisującej z kolei prawdziwą historię Alfreda Dreyfusa – francuskiego oficera żydowskiego pochodzenia, niesłusznie skazanego za zdradę w 1894 roku. Drugim ważnym wątkiem są starania szefa wywiadu Georgesa Picquarta o uniewinnienie bohatera.
Reżyser określa swój film jako thriller szpiegowski w historycznych realiach, mówi jednak i o jego aktualnym przesłaniu – prześladowanie mniejszości, nieuczciwy wymiar sprawiedliwości, nagonki prasowe to problemy, z którymi mierzymy się i dziś. Polską premierę filmu zaplanowano na 27 grudnia.
Boże Ciało docenione za wartości humanistyczne
Drugi polski obraz na festiwalu w Wenecji, Boże Ciało w reżyserii Jana Komasy, pokazany został w ramach prestiżowej sekcji Dni Autorów. Dzieło Komasy otrzymało nagrodę stowarzyszenia Europa Cinemas Label, zrzeszającego europejskie kina, a także Inclusion Award Edipo Re przyznawaną za promowanie wartości humanistycznych.
Boże Ciało to historia młodego mężczyzny, który po przyjeździe na parafię w małym polskim miasteczku udaje księdza. Film zobaczymy w polskich kinach 11 października.
Malowany ptak – o wojnie, lecz wciąż aktualny
Spore kontrowersje wywołała czesko-słowacko-ukraińska produkcja Malowany ptak w reżyserii Václava Marhoula. Czeski reżyser potraktował bowiem literacki pierwowzór bardzo poważnie i z dużą dosłownością oddał na ekranie okrucieństwa, których doświadcza w czasie II wojny światowej główny bohater książki – żydowski chłopiec.
Obraz, którego ralizacja potrwała prawie dekadę, w Wenecji nominowany był do nagrody głównej. Wcześniej, w 2013 roku w Cannes, nagrodzony został scenariusz do filmu. Reżyser podkreśla, że głównym tematem dzieła jest odmienność, co czyni je uniwersalnym i wciąż aktualnym. Data czeskiej premiery filmu to 12 września.
[Anna Maślanka]
Zdjęcie główne to kadr z filmu „Oficer i szpieg” w reżyserii Romana Polańskiego. Fot. Gutek Film (materiały prasowe)