Adam Sikora: Wystawa Nigredo
UL Kultury wystawa czynna codziennie, godz. 10:00-16:00, wstęp wolny, (wernisaż: 28.04.2017, godz. 15:00)
Wystawa nawiązuje do pojęcia nigredo. Początkowo nigredo oznaczało rozkład oraz dekompozycję materii. Funkcjonowało w opisie przebiegu procesu alchemicznego, było jego wstępnym etapem rozpoczynającym proces uzyskiwania kamienia filozoficznego. Po wielu latach powrócił do niego Carl Gustav Jung, stosując to pojęcie do wyrażenia najgłębszego stadium depresji. Ów moment zanurzenia w mroku psychicznego cierpienia i rozkładu energii libido był niezbędnym warunkiem do ponownego scalenia zdezintegrowanej osobowości. W celu uzyskania równowagi pomiędzy treściami nieświadomymi i świadomymi konieczne jest przeżycie momentu dekompozycji i rozpadu. Wystawa Nigredo jest próbą wizualnej interpretacji pojęcia, odwołuje się też do rozbudowanej warstwy symbolicznej ilustrującej charakter i przebieg tego procesu. Do tego celu użyłem przetworzonych fotograficznie rysunków oraz fotografii, z których większość związana jest z filmem Powrót Giganta. Wystawa Nigredo stanowi rodzaj przypisu do filmu, jest obrazową grą z wieloznacznością tego pojęcia.
Allan Starski SCENOGRAFIA, Wiesława Starska KOSTIUMY
Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy” wystawa czynna codziennie, godz. 10:00-16:00, wstęp wolny, (wernisaż: 29.04.2017, godz. 15:00)
Scenografia, oprawa plastyczna tworzy sztukę filmową, jest jej stałym, arcyważnym elementem. Duet artystyczny (oraz życiowy) Wiesława Starska i Allan Starski podarował kinu wyjątkowy znak jakości. Udowodnił, że scenografia i kostiumy, będąc integralną częścią konkretnego projektu filmowego, wnoszą niezależną wartość. Stają się autonomicznym dziełem artystycznym. Andrzej Wajda, twórca, z którym Allan Starski i Wiesława Starska pracowali najdłużej i najczęściej, zwykł mawiać, że jeżeli na planie jego filmu pojawia się Starski, wszystko na pewno się uda. Rzeczywiście, przyglądając się gigantycznej filmografii Allana Starskiego i Wiesławy Starskiej, można powiedzieć, że już sama ich obecność przynosiła filmom szczęście. Allan Starski to zarówno Lista Schindlera Spielberga, Danton Wajdy, jak i Pianista Polańskiego czy Europa, Europa Agnieszki Holland. Wiesławie Starskiej zawdzięczamy słynną jeansową koszulę Krystyny Jandy z Człowieka z marmuru, zwiewne suknie Panien z Wilka i kostium Robina Williamsa w Jakubie kłamcy. Na wystawie państwa Starskich podczas Kina na Granicy w Cieszynie zobaczymy unikatowe prace obojga artystów: fotosy, szkice, projekty kostiumów. Scenografia Starskich jest sztuką. Sztuką ubraną we wspaniały kostium.
Przekaż dalej / Pass it on
Zamek Cieszyn, budynek A „Oranżeria” wystawa czynna codziennie, godz. 10:00-17:00, wstęp wolny
To trzecia kolekcja słowackiej platformy Flowers for Slovakia. Młodzi projektanci, architekci oraz twórcy biżuterii oddają hołd wybitnym artystom, którzy zmienili swoje czasy, począwszy od 820 roku po współczesność. Kolekcja niecodziennej biżuterii to opowieść o pionierach w tak różnych dziedzinach jak sztuka, architektura, polityka, muzyka, sport. Dzięki niej dowiadujemy się o Słowaku, który mógł zostać królem Madagaskaru, a także jego rodakach: wynalazcy spadochronu czy odkrywcy komety. Flowers for Slovakia opowiada historię słowackiej kultury za pośrednictwem prac studentów, czerpiących z tradycji rzemieślniczych, ale przekładających je na współczesny język projektowy. Pierwszą kolekcję Handle with Care tworzyły obiekty ze szkła inspirowane słowackimi legendami i podaniami ludowymi. Druga, Lost & Found, łączyła słowackie rzemiosło z elementami mebli produkowanych przez firmę Vitra.
Spotkanie z Moniką Kompaníkovą – autorką książki Piąta łódź i Izabelą Zając – tłumaczką powieści
Księgarnia, Kawiarnia, Antykwariat Kornel i Przyjaciele, 30.04.2017, godz. 12:00, wstęp wolny
Lucia i Jarka mieszkają na przedmieściach. Jarka ma 12 lat, często zostaje sama w domu, włóczy się po okolicy i chciałaby mówić do Lucie „mamo”, ale Lucie jej na to nie pozwala. Pewnego dnia Jarka ucieka – zabiera ze sobą wózek z półrocznymi bliźniętami i ośmioletniego Kristiana, który też uciekł z domu. W domku w ogrodzie próbują stworzyć „rodzinę”. Kompaníková dzięki swojemu talentowi do snucia opowieści tworzy niesamowitą atmosferę. Książkę określa się mianem przełomowej powieści słowackiej. Spotkanie pod patronatem Instytutu Słowackiego w Warszawie.
Gnienie (spektakl Grupy Artystycznej Teatr T.C.R)
Teatr im. A. Mickiewicza, 02.05.2017, godz. 22:30, wstęp wolny