Animacja jest dla Švankmajera formą magii, dzięki niej ożywia przedmioty, takie jak przyniesiony z lasu kawałek korzenia, który stał się głównym „bohaterem” filmu „Mały Otik”. Z szaleńców czy ekscentryków desperacko poszukujących rozkoszy czyni protagonistów swoich dzieł, aktorów reżyserując niczym marionetki. Inspiracje czerpie także z literatury, przenosząc na ekran m.in. dzieła Lewisa Carrolla i Edgara Allana Poe. Jego filmy są zarazem źródłem inspiracji dla wielu twórców, braci Quay, Tima Burtona, czy Terry’ego Gilliama. Jeden z ulubionych twórców Kina na Granicy, podszyta psychoanalizą komedia „Przeżyć swoje życie” była filmem otwarcia 13. edycji przeglądu. Tym razem, w ramach retrospektywy reżyserskiej, pokażemy wszystkie pełnometrażowe filmy Švankmajera oraz wybór krótkich form, kluczowych dla jego drogi twórczej.