Aktualności

Zobacz wszystkie
05 Listopada 2017

Kobieta z lodu od piątku w kinach

Najnowszy film Bohdana Slámy polscy widzowie po raz pierwszy mogli obejrzeć podczas 19. edycji Kina na Granicy. Teraz czeski kandydat do Oscara trafił do dystrybucji kinowej.

Chociaż w Czechach film Slámy miał premierę już w lutym, nadal jest o nim głośno. W kwietniu otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz na prestiżowym festiwalu Tribeca w Nowym Jorku, a we wrześniu został ogłoszony czeskim kandydatem w rywalizacji o Oscara w kategorii najlepszych filmów obcojęzycznych. W tajnym głosowaniu członków Czeskiej Filmowej i Telewizyjnej Akademii (ČFTA) „Kobieta z lodu” pokonała 12 innych rodzimych tytułów, m.in. najnowsze dzieła cenionych autorów czeskiego kina: „Po strništi bos” Jana Svěráka i „Zahradnictví: Dezertér” Jana Hřebejka. O tym, czy zostanie nominowana do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, przekonamy się w styczniu.

W „Kobiecie z lodu” Sláma („Dzikie pszczoły”, „Mój nauczyciel”, „Cztery słońca”) po raz kolejny z niemal dokumentalnym wyczuciem przygląda się skomplikowanym międzyludzkim relacjom. Tytułową bohaterką filmu jest 60-letnia Hana (Zuzana Kronerová), wdowa i matka dwójki dorosłych synów, którzy w egoistyczny sposób wykorzystują jej nadopiekuńczość, obarczając ją wszystkimi swoimi problemami. Przypadkowe spotkanie, które nieoczekiwanie przerodzi się w nową znajomość, pomaga Hanie po raz pierwszy od dawien dawna pomyśleć o sobie. Jak zdradził nam reżyser podczas wizyty w Cieszynie:

- Zawsze interesuje mnie historia, w której bohater w jakiś sposób ma szansę się rozwinąć, zmienić. W przypadku Hany jest to opowieść o tym, jak z pozycji niewolnika jakim jest we własnej rodzinie, stopniowo udaje jej się oswobodzić i odnaleźć pewność siebie.

Impulsem do zmian jest dla Hany poznanie Broňi (Pavel Nový), lekkoducha pomieszkującego wraz z dwunastoma kurami w starym autobusie nad brzegiem Wełtawy. Mężczyzna wprowadza kobietę do środowiska „morsów”, kąpiel w lodowatej wodzie staje się dla Hany rodzajem oczyszczającego rytuału, a pokonywanie fizycznych ograniczeń pozwala na chwilę zapomnieć o bardziej przyziemnych problemach.

- Chciałem uwolnić się od szkatułki reżysera, którego filmy zawsze odgrywają się na wsi, ale w „Kobiecie z lodu” Broňia to też właściwie postać z prowincji, która żyje w mieście. Dzięki swojemu podejściu do świata utrzymuje wiejski styl życia. Więc nie do końca udało mi się zerwać z dotychczasowym wizerunkiem, w dodatku kolejny film, który nakręcę, znów będzie rozgrywał się na prowincji - dodaje Sláma.

W „Kobiecie z lodu” można odnaleźć zresztą więcej charakterystycznych dla twórczości Slámy elementów. Dramatyczne sceny często niosą ze sobą spory ładunek humoru. Złożony portret psychologiczny poszczególnych bohaterów oparty jest na znakomitych aktorskich osobowościach, z którymi reżyser chętnie współpracuje – obok Kronerowej po raz kolejny grają u niego m.in. Marek Daniel i Tatiana Vilhelmová. To wszystko sprawia, że krytycy określają filmy Slámy jako „smutne” lub „gorzkie” komedie. Sam reżyser mówi o nich tak:

- Określiłbym ten gatunek jako dramat łamany przez komedię. Nie staram się o nic smutnego, ale interesują mnie dramatyczne sytuacje, które są graniczne. Myślę, że „Kobieta z lodu” to film o podstawowych ludzkich wartościach, rozgrywający się w sferze uczuć. Wydaje mi się naturalne, aby szukać zarazem sytuacji, które będą komiczne, bo takie jest moje doświadczenie, że takie właśnie jest życie.

Czy reżyser nie chciałby nakręcić filmu z prawdziwym happy endem?

- Ja o tym marzę! Ale do tego trzeba najpierw dojrzeć, do tego muszą dojrzeć bohaterowie, nie da się z wyprzedzeniem zadecydować jakie film będzie miał zakończenie. On musi się skończyć w ramach logiki opowiadanej historii, a ja nie nakręciłem dotąd żadnego filmu, w którym ta logika prowadziłaby do oczywistego happy endu. Ale staram się, aby na końcu każdej opowieści dla postaci pozostawała jakaś nadzieja - mówi Sláma.

Rozmawiał Mikołaj Góralik

Powrót

Organizatorzy

Organizatorzy Organizatorzy

Główny partner medialny

Główny partner medialny

Współfinansowanie

Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie Współfinansowanie

Partnerzy główni

Partnerzy główni Partnerzy główni Partnerzy główni

Partnerzy

Partnerzy Partnerzy Partnerzy Partnerzy