Pupendo Grande to dziecinny, groteskowy rytuał inicjacyjny, w ramach którego na brzuchu delikwenta kładzie się monetę, a potem uderza w nią tak mocno, aby odcisnęła się na skórze. Zabawa ta służy tutaj za metaforę systemowej przemocy. W filmie zostają sobie przeciwstawieni dwaj mężczyźni, którym przyszło żyć w komunistycznej Czechosłowacji. Jeden jest wyklętym przez władzę rzeźbiarzem, drugi – oportunistycznym dyrektorem szkoły. Gdyby Pupendo powstało w Polsce, byłoby pewnie ciężkim od moralnego niepokoju dramatem. Jednakże reżyser Jan Hřebejk i stale współpracujący z nim scenarzysta Petr Jarchovský opowiadają o codziennej egzystencji w opresyjnym państwie z zachwycającą komediową lekkością. Ich film jest pełen absurdalnych sytuacji i radosnej paplaniny, w której raz po raz padają przeróżne bon moty.
Piotr Mirski